Vrijwel iedere onderneming doet tegenwoordig aan een vorm van online marketing. Hierbij promoot je jouw bedrijf of dienst via het internet. Het uiteindelijke doel is om klanten te trekken, die jouw product of dienst zullen afnemen. Daarnaast zijn er een aantal voordelen van online marketing. Door de groeiende markt verloopt steeds meer communicatie via internet en komen en er nieuwe mogelijkheden bij. Ook is het relatief goedkoop, kun je de resultaten gemakkelijk meten en analyseren en je kunt er goed mee inspelen op de interesses en wensen van potentiële klanten. Klinkt goed, toch? In deze blog lees je meer over de drie meest voorkomende vormen van online marketing.
E-mailmarketing
Bij e-mailmarketing stuur je een bericht direct naar de ontvanger, waardoor het een vorm is van direct marketing. Je zet hierbij alleen e-mail in als het communicatiekanaal om de boodschap over te brengen. Zaken die je bij e-mailmarketing naar de klant stuurt, zijn bijvoorbeeld niets, aanbiedingen of aankoopbevestigingen. Een nieuwsbrief komt het meest voor. Hierin verstuurt een organisatie haar laatste nieuws of aanbiedingen. Eigenlijk is deze vorm van online marketing voor iedere organisatie interessant. Er zijn dan ook diverse voordelen verbonden aan e-mailmarketing. Zo zijn de kosten laag, heeft het een hoge ROI, is het goed meetbaar en kun je het op maat inzetten. Daarnaast is e-mail snel en wordt het veel gebruikt en zal het ook populair blijven. Wel dien je je te houden aan de richtlijnen en regelgeving rondom e-mailmarketing.
Contentmarketing
Bij contentmarketing biedt je content aan via een mix van online en offline middelen en sociale media. Het doel hiervan is om klanten aan te trekken en te binden. De prospect wordt hiermee in banen geleid om de volgende stap in de customer journey te zetten. Onder content worden een aantal zaken verstaan, zoals tekst, foto, video, infographics, blogposts, artikelen, cartoons, whitepapers, ebooks en nieuwsbrieven. Deze content communiceer je richting de (potentiële) klant via verschillende kanalen, namelijk owned media, earned media en paid media.
SEO
SEO staat voor Search Engine Optimisation en heeft als doel om de organisatie goed vindbaar te maken in Google. De voordelen hiervan zijn een vergrote relevantie en vindbaarheid van de website, de website verschijnt hoger in de zoektermen, je ontvangt meer organisch verkeerd naar de website, het is gebruiksvriendelijk en het leidt tot meer bezoekers, leads en conversies. Omdat Google via een bepaald algoritme werkt, kent het waarde toe aan een website. Jouw bedrijf kan meer waarde krijgen door technische optimalisatie, content, linkbuilding, lokale SEO, social media en conversie-optimalisatie. SEO kun je intern laten uitvoeren, of je kunt dit uitbesteden aan een erkend SEO bureau.